Projekt „Wspieraj lokalnie” realizowany jest przez Instytutut Wsparcia Organizacji Pozarządowych we współpracy z PITax.pl. Rozliczenie PIT.
Dnia 25 grudnia 2020 minął pierwszy okres dostosowania istniejących szyldów i reklam do zapisów uchwały krajobrazowej. Termin ten dotyczy:
- reklam i szyldów na ogrodzeniach
- reklam w zakresie historycznego układu urbanistycznego Cieszyna
- reklam na nieruchomościach, na których znajdują się zabytki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków lub w rejestrze zabytków.
W celu ułatwienia zrozumienia zapisów uchwały krajobrazowej dla Cieszyna stworzyliśmy wersję zilustrowaną. Przypominamy, że uchwała weszła w życie 25.12.2019 i związku z tym wszystkie obecnie powstające szyldy i reklamy muszą być zgodne z przyjętymi regulacjami.
Załącznik: Zilustrowany tekst uchwały krajobrazowej dla Cieszyna
Niezmiernie nam miło poinformować, że 28 listopada 2019 r. Rada Miejska Cieszyna większością głosów przyjęła tzw. „Uchwałę Krajobrazową”, czyli uchwałę w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania na terenie Cieszyna obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (treść uchwały w poniższym linku).
Przyjęta uchwała reguluje zastosowanie w przestrzeni: tablic i urządzeń reklamowych (szyldów i reklam), obiektów małej architektury i ogrodzeń. Uchwała swoim działaniem obejmuje zarówno grunty prywatne jak i publiczne. Zasady są takie same dla wszystkich podmiotów funkcjonujących w mieście. Szczególną uwagę poświęcono regulacjom dotyczącym obiektów zabytkowych, kierując się zasadą: mniej i ładniej. Uchwała ma pomóc wprowadzić odpowiedni układ szyldów na budynkach, zadbać o ich spójność i jednorodność względem elewacji. Ma chronić także przed nadmierną ilością reklam w przestrzeni publicznej.
Uchwała weszła w życie w dniu 25.12.2019 r. Wszystkie nowe szyldy i reklamy powstałe po tym dniu muszą być zgodne z przyjętymi regulacjami, zaś dla istniejących przewidziano okres dostosowania.
UCHWAŁA NR XIII/133/19 RADY MIEJSKIEJ CIESZYNA z dnia 28 listopada 2019 r.
Na przełomie października i listopada wszystkie reklamy na i przy ogrodzeniu Targowiska Miejskiego od strony ul. Katowickiej zostały zasłonięte. Akcja miała uzmysłowić, ile otaczającej nas przestrzeni obecnie zajmują reklamy. Jest ich tak dużo, że przechodzimy lub przejeżdżamy obok nie zwracając na nie uwagi, nie uświadamiając sobie ile ich jest. Ani też nie zwracamy uwagi na ich treść. Ale nadmiar kolorów i bodźców wizualnych wpływa na nasze zmęczenie i na rozproszenie uwagi kierowców.
Do przesłonięcia istniejących reklam zostały wykorzystane zużyte, niepotrzebne już bannery (głównie wyborcze i okolicznościowe). Bannery są tanią i szybką formą reklamy, stąd ich duża ilość w przestrzeni. Natomiast warto zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny - ile produkuje się śmieci, a jest to materiał trudny do recyclingu i do przetworzenia. Niestety zdarza się również, że nieaktualne bannery wiszą dalej na płotach i budynkach, gdyż reklamodawca nie zadbał o usunięcie niepotrzebnej już reklamy. Nie inaczej jest w przypadku płotu na targowisku – w związku z tym nieopłacone reklamy pozostawiono zasłonięte.
Podczas etapu II prac nad uchwałą opracowane zostały wizualizacje z zaznaczeniem, ile kadru na zdjęciu zajmują szyldy i reklamy (można je zobaczyć w prezentacji oraz na planszach publikowanych poniżej w materiałach dotyczących Etapu II). Jesienią to samo zostało wykonane w przestrzeni. Efekt działań widoczny jest na poniższych zdjęciach oraz filmiku.
Projekt „uchwały krajobrazowej” został wyłożony do publicznego wglądu w okresie od 23 sierpnia 2019 r. do 16 września 2019 r. zaś uwagi można było składać do 30 września 2019 r. W okresie wyłożenia odbyła się również debata publiczna 12 września oraz można było wziąć udział w konsultacjach indywidualnych 13 września br. W wyznaczonym terminie wpłynęło 40 uwag do projektu uchwały od 5 podmiotów. Uwagi te zostały poddane analizie, sporządzono zestawienie wszystkich uwag, a sposób ich rozstrzygnięcia przez Burmistrza Miasta Cieszyna został określony w Zarządzeniu Nr 0050.756.2019 z dnia 13 listopada 2019r. (link poniżej).
Dziękujemy za udział w konsultacjach, zarówno na spotkaniach, jak i za złożenie uwag.
Do projektu uchwały zostały wprowadzone korekty wynikające z uwzględnienia uwag rozpatrzonych pozytywnie. Projekt zostanie skierowany pod obrady Rady Miejskiej Cieszyna.
Ogłoszenie o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu uchwały
Projekt uchwały krajobrazowej – wersja wyłożona do publicznego wglądu
Zarządzenie 756, załącznik nr 1 - Rozpatrzenie wszystkich uwag wraz z uzasadnieniem
Zarządzenie nr 756, załącznik nr 2 - Lista nieuwzględnionych uwag
Przedstawiamy projekty wykonane przez studentów Uniwersytetu Śląskiego. Prace zostały wykonane w ramach festiwalu ART+. Propozycje nowych szyldów zgodne są z projektem Uchwały Krajobrazowej!
Dziękujemy za udział w konsultacjach społecznych, zarówno na spotkaniach, jak i za złożenie uwag.
Poniżej prezentujemy raport obejmujący zestawienie wszystkich uwag wraz z ich rozstrzygnięciem.
Raport zestawienie uwag wraz z rozstrzygnięciem
Informacja podsumowująca przebieg konsultacji społecznych
WSTĘPNY projekt uchwały krajobrazowej - nieaktualny
WSTĘPNY zilustrowany projekt uchwały krajobrazowej - nieaktualny
Dodatkowe informacje:
mail: krajobraz@um.cieszyn.pl
stanowisko ds. architektury miejskiej, zabytków i ochrony krajobrazu, tel.: 33-4794 377 w poniedziałki i środy w godz. 10:00-15:30
Możliwość spotkania po uprzednim kontakcie telefonicznym.
Bądź na bieżąco, polub nas na FB: www.facebook.com/uchwala.krajobrazowa.cieszyn/
Urząd Miejski w Cieszynie
Rynek 1 tel. 33 4794 200 fax 33 4794 303 pon: 7:30-16:30 |